Länk till startsidan

Stöd att använda e-tjänster, appar och digitala verktyg

Bra att veta

Det finns hjälp att få för dig som behöver stöd med att använda e-tjänster, appar och olika digitala verktyg.

Kontaktcenter hjälper dig att använda kommunens e-tjänster och att hitta rätt i kommunen. På plats i kommunens båda stadshus finns möjlighet att ställa frågor, få handledning kring att använda e-tjänster, låna dator, skriva ut med mera.

DigidelCenter i Arkenbiblioteket är en plats där du kan få stöd med dina digitala ärenden. Där kan du, genom Digitalhjälpen drop-in, få hjälp med smarta mobiler, internet eller bibliotekets digitala tjänster. Du kan få hjälp på flera olika språk. På närbiblioteken i Björna, Bredbyn, Bjästa och Husum får du hjälp av en digital coach. Arkenbiblioteket arrangerar också tematräffar och kurser där du tillsammans med andra kan lära dig mer och öka din digitala kunskap.

Via biblioteken och kommunens kontaktcenter kan du gratis få tillgång till olika manualer, så kallade DigiGuider. DigiGuiderna är broschyrer som med text och bild, steg-för-steg, visar hur du gör för att använda digitala verktyg och tjänster. Det finns manualer för en mängd områden, till exempel hur du skaffar bank-id, använder vårdguiden 1177, installerar Swish, parkerar med app eller skannar QR-koder med din telefon. Kontakta ditt bibliotek eller kontaktcenter så får du hjälp att hitta och skriva ut de manualer du behöver. Du kan också få stöd för att komma i gång på egen hand om det behövs.

Kontaktcenter

Telefon: 0660-880 00, välj tonval 2
Öppettider telefon: 07:30–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:30–16:15)

Besök oss i stadshuset Kronan

Adress: Järnvägsgatan 6, entréplan
Öppettider besökscenter Kronan: 07:45–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:45–16:15).
Andra onsdagen varje månad kl 14:30–16:00 finns möjlighet till drop-in att träffa finsk- och nordsamiskspråkig kommunvägledare.