En skärgård i Världsklass

”Som att ha en av världens bästa skidbackar, men sakna liftsystem.”
Så kan man beskriva Örnsköldsviks skärgård innan projektet En skärgård i världsklass.

I början av 2000-talet fanns ambitionen från Örnsköldsviks kommun och Tillväxtavdelningen att marknadsföra skärgården mer aktivt, som en attraktiv turistdragare. Samtidigt höll produkten som skulle marknadsföras inte tillräcklig kvalitet. Skärgården var nedgången och skrämde snarare bort än bjöd in besökare. I dag är det en skärgård i världsklass.

Ulvön först ut

Startskottet för projektet kom 2008 när familjen Marcusson köpte Ulvö hotell. Ägarna av hotellet ville inte bara rusta upp och bygga ut hotellet. De hade en vision för Ulvön med fokus på att utveckla hela ön. Visionen och utvecklingsplanerna blev en drivmotor för Cecilia Lideskog (projektledare för En skärgård i världsklass) och hennes kollegor på Tillväxtavdelningen. De arbetade fram ett förslag och skapade grunderna till ett EU-projekt.

Världsklassmedlen har här fungerat som en uppväxlingsbar kontantinsats för att det offentliga ska kunna möta upp och satsa tillsammans med de privata aktörerna. Projektet En skärgård i världsklass var i rörelse. Ett projekt med investeringar på 64 miljoner kronor i infrastruktur, tillgänglighet och marknadsföring.

Första satsningen, 2009 och 2011:

Ulvön: Totalrenovering av servicehuset. Ny kajanläggning och nya pooler.

Naturhamnar: Nya bryggor, rastplatser, bastur och toaletter.

Köpmanholmen: Totalrenoverad kaj och ny gästhamn.

Örnsköldsvik: Utbyggd gästhamn med fler båtplatser och sjösättningsramp.

Fortsatt satsning, 2012–2014:

Trysunda: Renovering av servicehuset, vandrarhemmet, butiken, restaurangen, fiskemuseet och gästbryggan.

Inre hamnen: En kajpromenad byggdes med fler båtplatser och även ett nytt servicehus med vandrarhem och restaurang samt uppställningsplatser för husbilar.

Skeppsmalen: Renovering av gästbryggan samt byggnation av servicehus och ställplatser för husbilar och husvagnar.

Samarbete avgörande

Utmaningarna i projektet var många, inte minst logistiken till skärgården och naturhamnarna. Under hela projektet fanns många inblandade. Allt ifrån kommunpolitiker som ville satsa på skärgården till referensgrupper, boende, föreningar och företag på orterna.

Enligt Cecilia Lideskog har samarbetet mellan kommunen, företag och föreningar runt om i skärgården varit avgörande för projektet. Det privata och det offentliga såg ett gemensamt behov och delade samma vision.

Det här är några resultat av En skärgård i världsklass:

  • Antal gästövernattningar har ökat med 48 procent i Örnsköldsvik (2009-2015).
  • Ökad beläggning på turbåtarna
  • Nya arbetstillfällen
  • Ökat antal bokningsbara paket
  • Privata investeringar
  • Ökade satsningar på drift och utveckling inom Örnsköldsviks kommun
  • Samarbete över Kvarken
  • Höga Kusten Destinationsutveckling AB

Sidan uppdaterades

2017-08-15

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Frida Knutsson
Utvecklingsledare
0660 - 883 26
Skicka e-post