Lek och kreativt lärande på Ängsmarkens förskola

Barn målar i ateljén

I ateljén finns plats för färgglädje och kreativt skapande.

En solig septemberdag besöker Nolaskogs kommunens nybyggda förskola, Ängsmarken, i Gullänget. Den gröna träfasaden tornar upp sig och lockar fram lekfullheten i betraktaren med sina böljande former. Där inne har cirka 120 barn i åldrarna 1-5 år sina hemvist, fördelat på åtta avdelningar på fyra plan. Det bubblar av liv och kreativitet. Det märks att pedagogerna i hög grad varit delaktiga i hemvistens utformning.

Lokalerna är ljusa och varje rum genomtänkt möblerat med materialval och lekmoment anpassat för barnens åldrar. En hel del har återbrukats från förskolan Ängen. De allra yngsta barnen håller till på nedersta våningarna med gemensam restaurang, kreativt torg och ateljé. I taket hänger ljusslingor och belysningen är dämpad i det kreativa torget. Här kan barnen mötas och leka tillsammans med djur, bollar och tyger med mera. Trappgrindar håller barnen från att klättra upp i de ljusa trapphusen. Där hänger konstverk gjorda av petflaskor som målats i olika färger.

I den gemensamma ateljén hittar vi treåringarna Alice, Otto och Julie som koncentrerat målar krumelurer i höstens färger. Här finns även ljusbord med snäckor, lådor med olika material och glaspärlor som speglar sig i ljuset på den klassiska oh-projektorn.

– Vi vill ta vara på barnens nyfikenhet och kompetens och att de ska få använda alla sina sinnen och verkligen fokusera på det kreativa lärandet, säger pedagogistan Erika Grip.

Erika arbetar heltid som pedagogista för både Ängsmarkens och Skärpes förskola. Hennes uppdrag handlar mycket om att vara ett bollplank och stöd för både rektor och pedagoger. En stor del av arbetsuppgifterna går även ut på att vara ”barnens röst”. Genom att spendera mycket tid med barnen och hjälpa pedagogerna att ställa frågor utifrån barnens perspektiv är Erika med och ständigt utvecklar verksamheten tillsammans med rektor.

Mobil med blommor tillverkade av Pet-flaskor

Mobilens blommor är tillverkade av Pet-flaskor.

I den gemensamma ateljén hittar vi treåringarna Alice, Otto och Julie som koncentrerat målar krumelurer i höstens färger. Här finns även ljusbord med snäckor, lådor med olika material och glaspärlor som speglar sig i ljuset på den klassiska oh-projektorn.

– Vi vill ta vara på barnens nyfikenhet och kompetens och att de ska få använda alla sina sinnen och verkligen fokusera på det kreativa lärandet, säger pedagogistan Erika Grip.

Ljusbord med snäckor

Spännande snäckor och pärlor på ljusbord

Erika arbetar heltid som pedagogista för både Ängsmarkens och Skärpes förskola. Hennes uppdrag handlar mycket om att vara ett bollplank och stöd för både rektor och pedagoger. En stor del av arbetsuppgifterna går även ut på att vara ”barnens röst”. Genom att spendera mycket tid med barnen och hjälpa pedagogerna att ställa frågor utifrån barnens perspektiv är Erika med och ständigt utvecklar verksamheten tillsammans med rektor.

– Jag har haft idén om att kunna utveckla vår pedagogiska verksamhet genom en pedagogista sedan 2016. År 2018 fick alla rektorer i förskolan möjlighet att anställa en till pedagog för att öka måluppfyllelsen, via ett ekonomiskt stöd från Skolverket. Jag anställde då Erika på heltid och det fungerade väldigt bra, berättar rektor Tuovi Silvola.

En del av verksamhetsidén för Ängsmarkens förskola handlar om att inkludera och engagera alla medarbetare, vårdnadshavare och barn i utvecklingen av förskolan.

– Det här är en resa vi gör tillsammans med pedagogerna, barn och familjer. Här vill vi ta tillvara allas kompetens och nu gäller det att våga satsa och hålla i för att kunna uppfylla vår verksamhetsidé, berättar Tuovi Silvola.

Ängsmarken, byggnaden sedd utifrån

Ängsmarkens förskola

Sidan uppdaterades

2019-10-18

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Nolaskogs redaktion
Skicka e-post

Mer information