Testarena på Örnsköldsvik Airport – för framtidens innovationer

Besökare vid demonstartionsdag "testsite OER"

Besökare vid demonstartionsdag "testsite OER"

I september genomförde Luftfartsverket i samarbete med flera andra aktörer inom teknik, forskning och innovation en demodag på Örnsköldsvik Airport. Då invigdes också den nya testarena, Testsite OER. som byggts upp på området,

Självkörande gräsklippare, drönare och traktor för snöröjning och sopning var först ut att testas i skarpt läge på den nya testarenan. Den nya tekniken kan vara framtidens autonoma lösningar för underhåll på landets flygplatser. Ett resultat av Luftfartsverkets forskningsprojekt AVAP, Autotomated Vechicles for Airports.

Förarlös traktor

Förarlös traktor som kan sköta sopning och snöröjning

Björn Wahlström är forskningschef på Luftfartsverket och han menar att det idag redan finns möjligheter att testa innovationer i digital miljö. Men för att realisera innovationer behöver investerare och beslutsfattare se forskningens resultat i praktiken, vilket den nya testarenan på Örnsköldsvik Airport erbjuder.

– Den arena som vi nu byggt upp här i Örnsköldsvik ger möjligheter för andra branscher och företag från när och fjärran att testa sina produkter och tjänster här hos oss, berättar Robert Gyllroth, flygplatschef Örnsköldsvik Airport.

Även Handelskammarens ordförande och ordförande för Örnsköldsvik Aiport Tomas Karlson ser stor potential i den nya anläggningen.

– Vi ser att den här testarenan kan komma att fungera som en katalysator och möjliggörare för att skapa en innovationsarena i Örnsköldsvik. Här kan vi samla intressenter och tillsammans driva innovation och utveckling, säger Tomas Karlson.

Självkörande gräsklippare.

Självkörande gräsklippare kan sköta underhåll

Luftfartsverkets forskningschef Björn Wahlström passade på att understryka att det goda bemötandet och samarbetet från kommunen, politiken och näringslivet i regionen varit en bidragande faktor till att Luftfartsverket valde att lägga sitt projekt i Örnsköldsvik.

Örnsköldsvik Airport är ingen nybörjare när det kommer till utveckling och innovation. Flygplatsen är sedan 2015 världens första med flygtrafikledning på distans från Luftfartsverkets kontrollcentral i Sundsvall.

– Det pågår en spännande utveckling inom luftfarten, nästa steg efter autonoma lösningar är att elektrifiera dessa fordon. Att forska fram hur flyg och underhållsfordon ska kunna drivas på förnyelsebar energi, som el, berättar Björn Wahlström.

Redan idag finns det projekt som är på gång att ta fram en prototyp för bland annat passagerarflyg som ska drivas på el.

Aktuelltartikel publicerad av: Elisabeth Bårman

2019-10-18

 Kontakta oss

Nolaskogs redaktion
Skicka e-post

Mer information