Länk till startsidan

Hej! Vi har fem korta frågor om webbplatsen. Det vore snällt om du ville svara på dem. Det underlättar vårt arbete att göra vår webbplats bättre.


Varför besöker du oss? * (obligatorisk)
Varför besöker du oss?




Vem är du? * (obligatorisk)
Vem är du?




Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen? * (obligatorisk)
Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen?




Var informationen du fick på webbplatsen bra? * (obligatorisk)
Var informationen du fick på webbplatsen bra?





Kommunens pengar

Det kostar mycket pengar att sköta en kommun.
Örnsköldsviks kommun använder varje år
mer än 3 miljarder kronor
till att ge service till medborgarna.
3 miljarder är lika mycket som 3 tusen miljoner kronor.

Mest pengar går till skolan
och till omsorg om gamla människor
och till personer med funktionsnedsättning.

Kommunen får sina pengar
från människorna som bor i Örnsköldsvik.
Vi betalar skatt till kommunen.

Kommunen får också in pengar från avgifter.
Till exempel betalar de som använder
barnomsorg och hemtjänst
och sophämtning för de tjänsterna.

Regeringen ger också bidrag till kommunerna.
Statsbidrag kallas det och är pengar.