Åker du tåg eller buss till Örnsköldsvik kommer du till Örnsköldsviks resecentrum,
I Örnsköldsviks kommun bor 56 tusen människor.
Ungefär hälften bor i staden Örnsköldsvik
eller i närheten av staden.
Bjästa, Husum, Bredbyn
och Köpmanholmen är de största orterna utanför staden.
Örnsköldsvik har varit stad sedan år 1894.
Namnet Örnsköldsvik har staden fått
till minne av en man som hette Per Abraham Örnsköld.
Per Abraham Örnsköld var landshövding på 1700-talet.
Alla bussar som kör i staden
stannar vid hållplatsen i Örnparken.
Bussarna som kör lite längre bort
finns vid Örnsköldsviks resecentrum.
Resecentrum ligger i bortre delen av hamnen
nedanför skid-hopparbacken.
Barn och ungdomar mellan 7 och 19 år
som är folkbokförda i Örnsköldsvik
kan ansöka om ett ungdomskort
så att de får åka gratis på bussarna.
Du kan åka tåg på Botniabanan.
Där stannar SJs tåg på linjen mellan Umeå och Stockholm.
Norrtåg kör regionala tåg.
Med Norrtåg kan du åka mot Kramfors och Härnösand
eller Timrå och Sundsvall.
Du kan också ta Norrtåg till Nordmaling och Umeå.
Den stora järnvägsstationen är i Örnsköldsviks resecentrum.
Det finns också stationer i Gullänget och i Husum
Örnsköldsvik har en flygplats som ligger i Gideå.
Kommunen och Region Västernorrland
är de största arbetsplatserna i Örnsköldsvik.
BAE Hägglunds, Metsä Board
Aditya Birla och Bosch Rexroth
är också stora arbetplatser.
Örnsköldsvik är en del av Höga kusten.
Här finns många höga berg som går rätt ned i havet.
Det som är ovanligt med Höga kusten
är att här höjer sig landet ur vattnet
med 1 centimeter varje år.
Det är mest i hela världen.
Höga kustenleden är en vandringsled
som går mellan Högakustenbron och Örnsköldsvik.
Leden är 13 mil lång.
Det finns övernattningsstugor på flera platser längs vägen
Örnsköldsvik är känt för alla duktiga hockeyspelare
som kommer från Modo.
Surströmming är också något
som man säger är typiskt för Örnsköldsvik.
Sidansvarig: