Covid19, coronavirus
I Sverige och runtom i världen
sprids ett virus
som heter corona
och en sjukdom som heter covid-19.
Det är viktigt att du och jag
och alla andra hjälps åt
att bromsa det smittsamma viruset.
Det bästa sättet är att vaccinera sig mot covid-19.
Känner du dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Du ska inte gå till jobb eller skola
om du känner dig sjuk.
Behöver du vård
ska du kontakta din hälsocentral.
Alla vuxna
och alla barn som har fyllt 12 år
får vaccinera sig mot covid-19.
Vaccinationen är ett skydd mot allvarlig sjukdom.
Vuxna och ungdomar som har fyllt 16 år
måste boka tid själva.
Barn mellan 12 och 16 år
erbjuds vaccinering via skolan.
Om du inte redan har vaccinerat dig
är det bra om du bokar tid för vaccination.
Det gör du enklast via vårdguiden 1177 Länk till annan webbplats..
Har du svårt att använda internet
kan du boka tid på telefon.
Numret är 0611 - 804 00.
Om du inte har vaccinerat dig
måste du vara extra försiktig
så att du inte ska bli sjuk
eller smitta andra.
Du bör undvika platser där det är trångt
och där många människor samlas inomhus.
Läs mer om smittan, sjukdomen och vaccinationer
Det finns bra information på lättläst svenska på
webbplatsen krisinformation.se Länk till annan webbplats.
Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats. har information
på lättläst, uppläst och på teckenspråk.
På Vårdguiden 1177 finns lättläst information Länk till annan webbplats.
om vaccinering mot covid-19 Länk till annan webbplats.