Länk till startsidan

Hej! Vi har fem korta frågor om webbplatsen. Det vore snällt om du ville svara på dem. Det underlättar vårt arbete att göra vår webbplats bättre.


Varför besöker du oss? * (obligatorisk)
Varför besöker du oss?




Vem är du? * (obligatorisk)
Vem är du?




Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen? * (obligatorisk)
Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen?




Var informationen du fick på webbplatsen bra? * (obligatorisk)
Var informationen du fick på webbplatsen bra?





Hälsa

Region Västernorrland ska se till
att det finns hälsovård och sjukvård.

Region Västernorrland har en lättläst webbplats.
Där kan du läsa om hälsovård och sjukvård i Örnsköldsvik.
Länk till Region Västernorrlands lättlästa webbplats. Länk till annan webbplats.
Länken öppnas i nytt fönster.

Här får du vård

Om du känner dig sjuk
ska du ringa till hälsocentralen där du bor.
Hälsocentralen kan tala om vad du ska göra
och de behandlar många sjukdomar.
På hälsocentralen finns också barnavårdscentraler
som kan ge råd om små barns hälsa.

Akut sjukdom

Blir du svårt sjuk
ska du åka direkt till sjukhuset.
Om någon behöver ambulans
ska du ringa larmnumret 112.

Fråga om råd

Behöver du prata med en läkare
eller sjuksköterska när det är kväll eller helg
kan du ringa till sjukvårdsrådgivningen.

Sjukvårdsrådgivningen har telefonnummer 1177.
Sjukvårdsgivningen har också en texttelefon.
Numret till texttelefonen är 020-33 00 00.

Hemsjukvård

Om hälsocentralen bedömer
att du behöver få sjukvård i hemmet
kontaktar de kommunens hemsjukvård.
Hemsjukvården hjälper dig med medicinering,
såromläggning, provtagning och omvårdnad.