Viktig information om coronapandemin

Det är du och jag som har makten över viruset - tillsammans kan vi minska smittspridningen. Läs mer om hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.

Vuxenutbildning

Inom kommunens vuxenutbildning
kan du läsa ämnen som du saknar
från grundskolan eller från gymnasiet.

Du kan läsa kurser på dagtid
eller på kvällstid.
Det gör att du kan arbeta
samtidigt som du läser in skolämnen.

Lärvux

Lärvux vänder sig till dig som är över 20 år
och har inlärningssvårigheter
som beror på intellektuell funktionsnedsättning.

Svenska för invandrare

Personer som kommer från ett annat land
kan få lära sig svenska på Sfi.
Sfi är en förkortning av Svenska för invandrare.
På Sfi får deltagarna både lära sig spåket
och veta hur det svenska samhället fungerar.

Lärcentrum

På Lärcentrum får du tips om yrken och utbildningar,
Där kan du sitta och studera på distans
om din utbildning inte finns i Örnsköldsvik.
På Lärcentrum kan du också
få skriva vissa prov som kallas för tentor.

Kontakt

Vill du veta mer om utbildning för vuxna,
lärvux eller svenska för invandrare
kan du ringa till Vuxenutbildningen.
Telefonnumret är 0660-889 00.
Du kan skicka e-post till
vuxenutbildningen@ornskoldsvik.se

Lärcentrum finns i byggnaden Arken
på Lasarettsgatan 5 i Örnsköldsvik.
Telefonnumret till Lärcentrum är 0660-889 51.