Arbeten som planeras att påbörjas under denna period och fram till den 7 januari 2020 ska vara inlämnade till oss senast 1 december.
Arbete på gator och vägar berör inte bara de som arbetar på vägen utan även de trafikanter som färdas, bor eller upphåller sig längs vägen.
En godkänd trafikordningsplan från väghållningsmyndigheten är en förutsättning för att arbete på väg ska få utföras.
Trafikanordningsplanen reglerar vilka vägmärken, avstängningar och skyddsanordningar som ska finnas på vägarbetsplatsen. Detta för att vägen ska kännas trygg och säker och att arbetsplatsen visar den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Viktigt är också att alla respekterar de regelverk med lagar, förordningar och föreskrifter som finns.
En särskild hänsyn ska alltid tas till oskyddade trafikanter, gående och cyklister.
Tänk på att lämna in ansökan om tillstånd i god tid
Handläggningstiden för trafikanordningsplaner är 7 arbetsdagar och vi börjar räkna efter att komplett handling inkommit.
Ansökan om trafikanordningsplan skickas till ta-planer@ornskoldsvik.se och ska alltid innehålla följande tre dokument:
Om ansökan om trafikanordningsplan inte innehåller dessa tre delar eller uppfyller ovanstående kriterier kommer den att skickas tillbaka till den sökande för komplettering. Det gör att handläggningstiden förlängs och det planerade vägarbetets starttid kan försenas.
Under rubrikerna Att tänka på om trafikanordningsplan och FAQ om trafikanordningsplan på vänster sida finns mer information.
Sidansvarig:
Kontakta oss
Kontaktcenter
0660-880 00
Skicka e-post
Eva Lundberg
Trafikingenjör
0660-888 79
Ansökan skickas till:
ta-planer@ornskoldsvik.se
Postadress:
Örnsköldsviks kommun
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Trafik och parkavdelningen
Utrednings- och projekteringsenheten
Vikingagatan 38
891 38 Örnsköldsvik
Märk kuvertet "Ansökan trafikanordningdplan"
E-tjänster och blanketter