Kommunfullmäktige
Vi som bor i Örnsköldsvik
väljer de politiker som är med i kommunfullmäktige.
Det gör vi när vi röstar på valdagen.
Kommunfullmäktige bestämmer om sådant
som är viktigt för Örnsköldsvik.
De bestämmer till exempel
hur kommunen ska använda skattepengarna
och vilka mål kommunen ska jobba mot.
När politikerna samlas till möte i kommunfullmäktige
får alla som vill komma och lyssna.
Mötena är i fullmäktigesalen.
Fullmäktigesalen ligger på första våningen
i stadshuset på Nygatan 16.
Kommunfullmäktige brukar ha sina möten
den sista måndagen varje månad
klockan 13:00.
Du kan också se mötena på webb-tv
på kommunens webbplats.
Partier i kommunfullmäktige
I kommunfullmäktige i Örnsköldsvik sitter 61 politiker.
Politikerna kommer från olika partier.
Hur många politiker som kommer från varje parti
beror på hur många röster det partiet fick i valet.
Så här ser det ut i kommunfullmäktige just nu.
Socialdemokraterna har 26 platser.
Centerpartiet har 13 platser.
Kristdemokraterna har 7 platser.
Moderaterna har 5 platser.
Vänsterpartiet har 5 platser.
Sverigedemokraterna har 5 platser.
Det parti som har flest platser i kommunfullmäktige
får utse någon från sitt parti
som blir ordförande i kommunfullmäktige.
Nu är det socialdemokraternas Birgith Johansson
som är kommunfullmäktiges ordförande.